سیمایِ سینمایی مهجور/ سینمای دفاع مقدس تنها ژانر بومی سینمای ایران است/ برخی کارگردانان از ترس گرینکارتهایشان کارهای انقلابی نمیکنند!
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۶۷۵۲
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایکنا گفتوگوهایی درباره سینمای دفاع مقدس انجام داده است که بخشهای مهم آن از نظرتان میگذرد.
برخی کارگردانان از ترس گرینکارتهایشان کارهای انقلابی نمیکنند!
محسن علیاکبری با بیان اینکه سیاستهای مدیران بیشتر در جهت خنثیسازی مخاطبان سینماست، اظهار کرد: در سینمایی که هر روز بیش از گذشته در حال خنثی شدن است، نمیتوان انتظار داشت آثار به سمت موضوعات دفاع مقدسی و انقلابی متمایل شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
افول کمی تولیدات دفاع مقدسی در سینما را ناشی از دو امر میدانم؛ ابتدا مدیران و سپس پردیسهای سینمایی، در همین رابطه فیلم خود (وکیل مدافع) را مثال میزنم که در هیچ پردیسی سانس شب نداشت و تنها صبح یا ظهر به صورت تک سانس به نمایش درآمد، آیا با این شکل نمایش باید انتظار داشت فیلم با موفقیت روبهرو شود؟ با این توضیح وقتی چنین وضعیتی به وجود میآید طبیعی است فیلمسازی که با بیمهری مواجه شده، مجدد به سمت آثار جنگی گرایش پیدا نکند؟
تهیهکننده فیلم «پرواز در شب» ابراز کرد: وضعیت در سینمای ایران به گونهای شده که دیگر والدین به همراه فرزندانشان حاضر نیستند به سالنهای نمایش بروند، چون میدانند آثار به نمایش درآمده مناسب همه اقشار نیست. نکته جالتتر آنکه حتی مدیران سینمایی هم در فضای موجود از همراهی فرزندان خود به سینماها پرهیز دارند!
تهیهکننده سریال قرآنی «مریم مقدس» یادآور شد: در کشوری که در کانون کارگردانانش بیش از ۲۰۰ نفر عضو دارد، چرا باید تنها دو یا سه نفر فیلمساز ثابت در این ژانر داشته باشیم؟ جواب من این است، متاسفانه برخی از بازیگران و فیلمسازان ما از حضور در کارهای دفاع مقدسی یا انقلابی پرهیز دارند، آنها متصورند حضور در این سبک فیلمسازی سبب خواهد شد گرینکارتهای آنها در خارج از کشور با مشکل مواجه شود!
هرچه جامعه از معارف درون جنگ فاصله بگیرد، سینما نیز از آن فاصله خواهد گرفت
احمدرضا درویش که با فیلمی، چون «دوئل» به سینمای دفاع مقدس اعتبار فنی بخشید درباره این شکل از سینما میگوید: هرچه جامعه از معارف درون جنگ فاصله بگیرد، سینما نیز از آن فاصله خواهد گرفت، زیرا به نظر میرسد موضوعات دیگری اهمیت پیدا کردهاند و در نتیجه ساختارهای فرهنگی و موضوعات دیگری برای سینماگران اولویت پیدا میکند.
درویش درباره الزام ساخت فیلمهای دفاع مقدسی اینگونه توضیح داد: ما مرهون ملت ایران و همه کسانی هستیم که با همه وجود و احساس از هویت و اعتقاداتشان مایه گذاشتند تا دفاع مقدس امروز تبدیل به رویدادی شود که مورد عبرت است و آموزهای برای نسل امروز و فردای تاریخ ایران است. هرچه امروز داریم از هزینههایی است که بابت دفاع پرداخت کردهایم و هر آنچه نداریم بابت بیتوجهی به این هزینههاست. افتخارات ما متکی به تجربههایی است که در دوران جنگ تحمیلی کسب شده و آنچه حسرتش را میخوریم و نمیتوانیم داشته باشیم ناشی از بیاعتنایی، کم کاری و یا فاصله گرفتن از ارزشهایی است که در دفاع مقدس کسب کردهایم.
دارنده سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم «رستاخیز» افزود: آنچه سینمای ایران و من بهعنوان یکی از شاگردان و طلبههای این سینما انجام دادهایم، قطرهای کوچک از اقیانوس دفاع مقدس است. جنگ تحمیلی طلاییترین نقطه تاریخ معاصر کشور است که میتوانیم سالها در این سرچشمه ساری و جاری باشیم. امروز رخدادهای فراوان سیاسی و منطقهای در کشورهای پیرامون ما رخ میدهد و نقش ایران در تقویم تاریخی این کشورها بسیار مهم است. به هر حال ما نسلی هستیم که در زمان جنگ سیم خاردار نداشتیم، اما حالا به ادبیاتی در حوزه نظامی دست یافتیم که ستایش برانگیز است و اکنون نیروی نظامی ما وارد عرصهای از تبادلات نظامی و سیاسی در دنیا شده است که در دفاع مقدس امکانش وجود نداشت.
درویش بیان کرد: موظفیم نسل بعدی را برای تولید اثر در این حوزه ترغیب کنیم. جنگ هنوز ادامه دارد. سوریه یکی از مصادیق ادامه جنگ است. آنها مردم مسلمانی هستند که دچار یک فتنه جهانی شدهاند و تمام قدرتهای جهان در یک جنگ نیابتی این کشور را شخم زدهاند و این ملت بنا به تدابیری، مقاومت به خرج داده است و حدود ۱۸ میلیون از مردمش در کشورهای اردن، سوریه، ترکیه و ... آواره شدهاند. اگر فیلمهای کشتیهای پناهندگان را نگاه کنید میبینید که عمده بانوان آن محجبه هستند، ملت سوریه هم مانند ناموس ماست و به مسلمانی ما تجاوز کردهاند و اگر شش سال مقاومت و نقش ملت ایران و مدافعان حرم و بسیاری از مجاهدانی که گمناماند نبود این کشور کاملاً از میان رفته بود.
سینمای دفاع مقدس ما هنوز در سلیقه مخاطبان دهه ۶۰ و ۷۰ باقی مانده است
پرویز شیخ طادی که فیلمی چون؛ «روزهای زندگی» را در کارنامه خود دارد هم درباره عدم تکرار این ژانر در کارنامه سینمایی خود گفت: جواب این سؤال ریشه تاریخی دارد، زیرا بیش از ۳۰ سال، این پرسش در سینمای کشورمان سابقه دارد. مشکلاتی که در این ژانر وجود دارد به اندازهای بزرگ است که فیلمساز بعد از ساخت این اثر دیگر سراغ چنین فیلمهایی نمیرود، چون وقتی میبیند در دیگر ژانرها به ویژه کارهای اجتماعی و طنز هم بیشتر پول در میآورد هم شهرتش بیشتر میشود، چرا باید سراغ کارهای دفاع مقدسی رود؟ البته معدود فیلمسازانی نیز وجود دارند که به واسطه اعتقاد و باورشان تحت هر شرایطی در این ژانر کار میکنند.
دارنده سیمرغ بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر برای فیلم «روزهای زندگی» ادامه داد: جدا از بحث کمی موضوع دیگری که در این میان وجود دارد، کم شدن علاقه مخاطبان نسبت به این دست تولیدات است. این اتفاق هم ربطی به اصل موضوع ندارد، بلکه وام گرفته از افول معنایی و کیفی تولیدات است. اگر سینما موظف است جلوتر از مردم حرکت نمیکند، عقبتر از آنها نیز نباشد، اما سینمای دفاع مقدس ما هنوز در سلیقه مخاطبان دهه ۶۰ و ۷۰ باقی مانده است، برای همین هم تماشاگر امروز از کارهای این حوزه آنگونه که باید استقبال نمیکند، در حالیکه در دهههایی که یاد کردیم به دلیل همسوی خواست مخاطب و فیلمهای دفاع مقدسی، تولیدات این عرصه همیشه جز پرفروشهای سینما بود. برای رونق سینمای دفاع مقدس پیشنهاد من به فیلمسازان و نویسندگان این است که به روز شده و سعی کنند فضاهای جدید را تجربه و درک کنند.
جنگ برایم هنوز زنده است
ابراهیم حاتمیکیا کارگردان صاحب سبک در سینمای دفاع مقدس در گفتوگویی با روزنامه شرق درباره دلمشغولیهای خود در این ژانر میگوید: «ماجرا هنوز برایم زنده است، چون جنگ هنوز ادامه دارد. درست است که سی و چند سال از انقلاب میگذرد، ولی اتفاقاتی که امروز در منطقه میافتد، نشان میدهد که جنگ هنوز ادامه دارد! گاهی در تلگرام میبینم بچهها میگویند ایران یک قلعه است! قلعهها هم یک محدوده بیرون از خود دارند که به آن «بَرَز» میگویند.
سرباز آنجا میایستد، پای دیوار قلعه نمیایستد که مبادا قلعه دچار ضربه شود. امروز بچههای ما دارند جلوتر از قلعه میجنگند والا داعش الان پشت دروازه ما و در حال تو آمدن بود. برای همین بحث جنگ زنده و خیلی هم جدی است. هر وقت هم که بحث جدیتر شده و خبر از قصرشیرین آمده که ممکن است از آنجا وارد شوند، همهمان دیدیم که خوف برمان داشته.
جنگ برایم هنوز زنده است. قاسم سلیمانی زنده است و مسیر، مسیری است که هنوز ادامه دارد. یک وقتی فکر میکردیم یک روز که جنگ تمام شد، این عده برمیگردند به پادگانها و سر زندگیشان مینشینند، اما میبینید که چنین خبری نشد. جنگ هنوز ادامه دارد و هیچ کاری هم نمیشود کرد و به بدترین شکلش هم دارد اتفاق میافتد.»
نگران تنهایی سینمای انقلاب و دفاع مقدس هستیم
مهدی عظیمی میرآبادی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با گلایه شدید از وضعیت فعلی سینمای ایران اظهار کرد: نگرانیم چرا سینمای انقلاب و دفاع مقدس تنهاست، مسئولان وقتی میخواهند آمار و بیلان کاری ارائه کنند از کدام آثار نام میبرند؟ آیا از فیلمهای سخیف و ضعیف که سیاهنما و چرک هستند نام میبرند یا فیلمهای، چون آثار ابراهیم حاتمیکیا و امثالهم؟ پس باید به امثال حاتمیکیاها کمک کنید.
عظیمی میرآبادی همچنین با انتقاد از آثار اکران شده در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: سال گذشته جشنواره فیلم فجر، آثاری اکران شدند؛ آیا مسئولانی که در فرآیند انتخاب و تولید، داوری و صدور مجوزهای لازم تصمیم گیر هستند؛ میتوانند این فیلم را با خانواده خود به تماشا بنشینند؟ فیلمهایی که در آن بی حد و مرز اخلاقی، از مواد مخدر، مشروبات الکلی، سیگار، الفاظ ایروتیک و رکیک استفاده میشود!
سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این شرایط کجاست؟ آیا غیر از من و شما هستیم که باعث رواج این قبیل کارها شدهایم؟ کدامیک از ما به کارهای سخیف اعتراض کردیم؟ دوستان بهجای اینکه یکدیگر را محکوم کنیم باید همه با هم کسانی را محکوم کنیم که نمیخواهند سینمای انقلاب نفس بکشد. عزیزان بیایید کمک کنید تا انجمن سینمای دفاع مقدس به اهداف ارزشمندی که برایش تصور شده بود؛ دست یابد.
سینمای دفاع مقدس تنها ژانر بومی سینمای ایران است
سعید مستغاثی، کارشناس و منتقد سینما با بیان اینکه، سینمای دفاع مقدس تنها ژانر بومی سینمای ایران است، اظهار کرد: سینمای دفاع مقدس را باید تنها ژانر اختصاصی سینمای ایران نام نهاد؛ باید گفت مشابه این سینما را در جهان شاهد نیستیم. این یگانگی تنها به مفهوم خلاصه نمیشود، بلکه در فرم و ساختار هم شاهد این تفاوتها هستیم. پس باید گفت، استانداردترین آثار سینمایی ایران در این ژانر تولید شده است.
مدیرعامل اسبق انجمن منتقدان گفت: بیتوجهی به سینمای دفاع مقدس در وضعیتی است که سینمای غرب به صورت ویژه با گذشت ۷۰ سال هنوز هم به جنگ جهانی دوم میپردازد. در انگلستان استودیویی ساخته شده که در آن تنها فیلم جنگی تولید میشود. این امکانات را با شهرک دفاع مقدس خودمان مقایسه کنید. این کمکاری در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها درباره اهمیت این ژانر سخن گفتهاند. نکته جالبتر اینکه حمایت رسمی از فیلمهای جنگی در این کشورها تحسین برانگیز است، اما در کشور ما اگر فیلمی دفاع مقدسی بخواهد از کمک دولتی بهره بگیرد، با انواع هجمهها روبهرو خواهد شد.
وی درباره عملکرد مدیران در حوزه دفاع مقدس بیان کرد: مدتهاست از عملکرد مثبت مدیران ناامید شدهام، به نظرم این دوستان اگر خساراتی به سینمای این حوزه وارد نکنند کار مهمتری انجام دادهاند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: دفاع مقدس سینما سینمای ایران جنگ کارگردان سینمای انقلاب و دفاع مقدس جنگ هنوز ادامه سینمای دفاع مقدس جشنواره فیلم فجر دفاع مقدسی دفاع مقدس تنها سینمای ایران تنها ژانر کشور ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس "سید علاءالدین اسدپور" امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز مورد استقبال خانواده شهدا و مردم قرار گرفت.